Waarom
kantelen?

Waarom zou je willen kantelen op een kantelpunt? Waarom is kantelen belangrijk?

De kracht van een kantelpunt is dat het een reflectiemoment is waarop je de tijd neemt om stil te staanDe waan van de dag gaat 'on hold': je kijkt naar hoe het was en hoe het anders kan, moet of zal zijn.

Daarom is een kantelpunt voor velen de beslissende factor om:

  • iets op een andere manier te gaan doen
  • om in beweging te komen
  • om te kantelen
  • om in plaats van te blijven dromen over verandering er eindelijk mee aan de slag te gaan

Dus waarom kantelen?

  • omdat het kan
  • omdat het mag
  • en omdat jij het graag wil
  • Staat jouw persoonlijke energiebarometer tegenwoordig beneden peil en ben je vastberaden om daar ZELF iets aan te veranderen?
  • Voel je intuïtief aan dat je klaar bent voor iets anders, kan je het alleen nog niet zo helder benoemen?
  • Weet je heel goed wat je wil, maar slaag je er niet in de eerste stappen te zetten?

Om te kunnen beslissen of je al dan niet wil kantelen en in welke richting dan, ben jij nu wellicht op zoek naar inspiratie. Fijn, want die lees je op de kantelpuntblog of in deze verhalen van andere kantelklanten.

Ben jij op zoek naar meer handvaten, naar persoonlijke en professionele begeleiding om jouw kantelpunt te benutten als opportuniteit voor persoonlijke en professionele groei?

Lees dan hier verder hoe ik je als kantelaar concreet kan begeleiden, inspireren of adviseren.

Vandaag staan veel barometers – zowel persoonlijke energiebarometers als organisatiecultuurbarometers – op stormachtig:

  • we moeten sneller meer doen met minder mensen
  • burn-out & bore-out wegen zwaar door, ook op de achterblijvers op het werk
  • er is een discrepantie tussen een hoge werkloosheidsgraad en bedrijven die banen niet ingevuld krijgen: de 'war for talent'
  • er heerst een algemeen gevoel van angst en schaarste in onze maatschappij, terwijl we het nooit eerder zo goed hadden
  • als de economie tekenen van herstel vertoont, gaan de beste krachten het eerst op zoek naar betere opportuniteiten...

Tegelijkertijd weet iedereen dat we langer zullen moeten – of is het mogen? – werken. Die tweespalt wijst op een enorm potentieel om anders om te gaan met arbeid en menselijke energie.

Het hart, de handen, het hoofd, de ziel van een organisatie of bedrijf wordt in de huidige kenniseconomie meer dan ooit gevormd door de medewerkers. En dat terwijl net structuren, processen & procedures de voorbije decennia door het traditionele managementdenken zoveel aandacht kregen. De bijzondere toegevoegde waarde die de mens levert, werd uit het oog verloren. De gevolgen daarvan ervaren bedrijven en organisaties vandaag ‘aan den lijve’ en die kosten handenvol geld, ook aan de maatschappij als geheel.

Kantelen naar een duurzaam, meer mensgericht beleid verhelpt hieraan. Onderzoek toont aan dat een waarderend klimaat, een waarderende organisatiecultuur een toprecept is voor meer betrokken-en bevlogenheid bij medewerkers en burgers. Het vergt echter wel moed om te durven kantelen...

  • Ben jij bereid met of binnen jouw organisatie de zaken anders aan te pakken, je denk- of werkwijze open te zetten voor nieuwe perspectieven?
  • Prefereer jij langetermijnoplossingen boven op korte termijn brandjes blussen?
  • Wil jij, als vertegenwoordiger van een bedrijf, de organisatiecultuurbarometer (opnieuw) op zonnig zetten, zodat medewerkers, klanten en andere betrokkenen zich (opnieuw) met hart en ziel aan jouw organisatie willen verbinden? Wil jij een competitief voordeel behouden in een steeds sneller veranderend ondernemerslandschap?

Lees dan vooral hier verder hoe ik je daar concreet kan bij helpen.

Share This