• Wat doe je op je CV of LinkedIn-profiel met die periodes 'in between jobs'?
  • Vertel je wel of niet dat je een tijdje out was wegens ziekte of burn-out?
  • Hoe maak je duidelijk dat je heel bewust ambieert om je rol als ouder ernstig te nemen én ook graag - en goed - leiding wil geven, liefst in een 4/5e functie?

Welk verhaal vertel jij eigenlijk over jezelf op LinkedIn?

  • Is jouw profiel vandaag meer dan een digitale vorm van je Curriculum Vitae?
  • Maakt jouw profiel duidelijk waarvoor men je altijd mag bellen?
  • Kunnen mensen zich een helder beeld vormen van de mens achter het profiel?

Als het antwoord op deze vragen 'neen' of 'ik weet het niet' is, laat je kansen liggen. Werk aan de winkel dus.

Waarom congruentie tussen hoe je jezelf toont en wie je bent belangrijk is

 

Een LinkedIn-profiel is een vertaling van hoe jij jezelf voelt:

  • (té) bescheiden
  • (onder)gewaardeerd
  • (on)zeker over je talenten en waardenkader, wat je belangrijk vindt in werk en leven
  • (on)bewust over wie je als mens bent, of liever zou willen zijn
  • arrogant/ assertief/ zelfzeker/ zoekend/ wanhopig/ ... :  kies maar

Stel je nu eens voor wat een mogelijkheden het zou bieden wanneer jij jezelf wél zou tonen zoals je echt bent, vanuit je potentieel. Hoe zou dat voelen en welke impact zou dat hebben op de opportuniteiten die op je pad komen?

Wat is jouw doel met je online aanwezigheid op LinkedIn?

 

  • Stond je er al eens bij stil wat je eigenlijk wil bereiken met jouw aanwezigheid op dit sociale platform?
  • Stel jezelf eens de vraag waarom het voor jou zinvol is om elke dag ongeveer 15 minuutjes actief te zijn op dit platform.

Zolang je het antwoord op die vraag niet kent - of zolang je niet bereid bent regelmatig wat tijd te spenderen op dit platform - kan je je namelijk beter de moeite besparen om een profiel aan te maken. De term 'social medium' zegt het zelf: je moet bereid zijn om je sociaal op te stellen, om verbinding te maken met andere mensen om dit medium in zijn volle glorie te zien werken. Ja, dat vergt tijd, maar je krijgt er wel wat voor terug, als je het goed doet.

Mogelijke antwoorden op bovenstaande vragen kunnen zijn:

  • Baat het niet, dan schaadt het niet (TIP: laat het dan maar zitten, ga leukere dingen met je tijd doen)
  • Mijn baas vindt dat ik op LI moet zitten (TIP: maak je werkgever duidelijk dat hij zijn werknemers hiertoe niet kan verplichten, kies vooral zelf of en waarom je een profiel wil aanmaken)
  • Ik wil graag bijblijven of ik wil graag de concurrentie een stapje voor blijven (smart thinking!)
  • Ik kijk graag rond naar wat anderen delen en doen (dat mag, zolang je maar een foto bij je profiel plaatst, anders lijkt het verdacht veel op 'gluren')
  • Ik deel graag heel actief mijn kennis met anderen (joepie, lees zeker dit artikel over #WOL of Working out Loud eens)
  • Ik vraag af en toe raad via dit platform (mooi, durf te vragen!)
  • Voor mij is dit mijn digitaal CV, dat altijd up to date is (smart thinking!)
  • Netwerken doe ik niet zo graag face to face, wel vanachter mijn PC (heerlijk hé, om als introvert toch digitaal te kunnen netwerken...)
  • Netwerken vind ik fantastisch: LinkedIn is een verlengstuk van mijn netwerkactiviteiten in het analoge leven (klopt)
  • Ik ben passief op zoek naar opportuniteiten - klanten, opdrachtgevers, uitdagingen in de markt (mooi zo, veel plezier)
  • Ik ben heel actief op zoek naar opportuniteiten (fijn, ga dan voor het verdiepende werk)
  • Ik zoek personeel (fijn, als je een recruiter bent, respecteer je wel best het verschil tussen 'actief werven' en 'stalken')
  • Zo vergeet ik de verjaardagen van mijn teamleden niet (goed gezien, vertel het vooral ook aan HR-mensen en leidinggevenden, dan denken zij er ook aan ;-))
  • vul gerust zelf aan

Past jouw profiel bij jouw professionele doelstellingen?

 

Je hebt nu helder waarom je met LI aan de slag gaat of blijft. Stel jezelf nu eens volgende vragen en stem ze af op je doelen:

  • Vertel ik het juiste verhaal om mijn doel(en) te bereiken? Vertel ik überhaupt een verhaal?
  • Klopt de stijl die ik hanteer met wie ik ben? Denk aan de fotokeuze, maar ook aan de woordkeuze, de lay-out
  • Maakt mijn tagline meteen duidelijk wat mijn doel met mijn aanwezigheid op LinkedIn is?
  • Schrijf ik vooral over mezelf voor mezelf, of is mijn schrijfstijl wervend en vooral op de lezer gericht, zonder commercieel te zijn?
  • Kan de lezer mijn toegevoegde waarde voor zijn bedrijf uit mijn profiel afleiden?
  • Wie is de ideale lezer van mijn profiel? Zit die wel in mijn netwerk op LinkedIn?
  • Heb ik een 'samenvatting' uitgeschreven die iets zegt over mezelf als mens achter mijn CV?
  • Kan een potentiële opdracht-of werkgever afleiden uit mijn profiel of ik op vlak van waardenkader pas bij hem of haar?
  • Kunnen mensen uit de blok 'ervaring' afleiden wat ik kan, ken, leerde en leuk vond in mijn professioneel leven, of zien ze daar vooral een opsomming van nietszeggende jobtitels
  • Kan een leek mijn tekst begrijpen, of gebruik ik onbegrijpelijk jargon en sectorspecifieke afkortingen?

Hoe vertel jij binnenkort wel het verhaal dat jij over jezelf wil vertellen op LinkedIn?

 

Gesteld dat het antwoord op de vorige vragen vaak 'neen' was, wil jij dan een verhaal vertellen dat wél bij jou past, op een manier die goed bij jou past? Weet dan dat onderzoeken wat jouw WAAROM is, wat jouw interne en externe missie is, wat jouw waardenkader is waarbinnen jij kan excelleren, als mens én als professional een goede basis is om hier grondig mee aan de slag te gaan. Op die manier ga je in de diepte en doe je meer dan oppervlakkig punten en komma's aanpassen...

Je vergaart zo een heel nieuwe woordenschat waarmee jij je eigen verhaal kleur kan geven.

Daarom is sleutelen aan hun LinkedIn-profiel voor veel kantelklanten een belangrijk onderdeel van hun kanteltraject. Niet zelden vormt dit het sluitstuk, een bevestiging van het kantelproces richting de buitenwereld.

De kracht waarmee kantelklanten zich profileren, na het coachingstraject, verbaast mij nog alle dagen. Dat hoef je overigens niet van mij aan te nemen, bekijk vooral zelf hoe deze tevreden klanten hun ervaringen wereldkundig maken, op de Kantelpuntwebsite, maar ook via LinkedInreferenties, uiteraard...

Wil jij hier graag meer over weten? Klik op de knop van je keuze hieronder. Spiek je graag eens bij mijn LinkedInprofiel ter inspiratie, klik dan hier.

PS: een collega loopbaanbegeleider schreef een fantastisch boek met de titel 'doen wie je bent' over dit onderwerp. Aanrader als je alvast aan de slag wil met jouw verhaal...

Wil jij al 'ns proeven van kantelen?

Vraag dan hier de oefening 'In 4 stappen bewuster mijn levensenergie beheren' aan:

 

Jij vult je gegevens in,

Ik bezorg jou de oefening,

Jij zet je eerste kantelstapjes...

Je aanvraag is goed toegekomen, de tips zijn onderweg.

Share This

Delen?

Deel dit kantelverhaal met jouw vrienden of contacten.